Friday, May 6, 2011

Umi...

salam alaik..


dari sini http://huraiyahslifeview.blogspot.com/2009/06/ummipergimu-tak-kembali.html
ke sini http://www.ummihalimaton.blogspot.com/


mengimbau kembali memori lalu..


sebelum spm, sebelum trial exam..


'atiqah, nanti lepas spm keje dgn umi ye'
& kenangan bkerja dgn umi masih lg tersemat di hati..

ada yang kata umi garang.
sampai ada yang takut nak lalu tepi umi..

umi x garang, umi cuma tegas.
& ketegasan umi utk kebaikan semua.

personally, bekerja dgn umi, pernah menjadi anak didik umi adalah merupakan memori terindah.

umi amat rajin & cekap.
& umi bekerja dengan laju & pantas.
menyebabkan selalu termalu sendiri..
kalau umi yang telah menginjak usia emas boleh bekerja sebegitu pantas..
sepatutnya yg muda mesti lebih bertenaga,. lebih cepat.

umi yang sakit tapi tetap nampak sihat..
umi pernah cerita waktu kerja x rasa apa-apa. Nanti bila balik rumah sebelum tidur baru rasa sakit. Puncanya apa? Umi amt fokus sampai dapat menghilangkan rasa sakit..

mulanya ingat umi cuma sakit kulit..
amat sedih bila umi masuk wad & dapat tahu penyakit umi lebih teruk dari tu..
& umi yang sentiasa bertahan..
selalu sibuk & bekerja tanpa henti..

ingat lagi..
skop kerja dengan umi - tolong umi taip, tolong uruskan tuisyen adik-adik. tolong tandakan buku.. tolong ganti kelas..

seronok bekerja dgn umi.. ya, sy rindu umi..
sbb bkerja dgn umi x mcm bkerja dgn org lain.
umi is caring.
umi yg layan pkerjanya spt anak sdiri.

musim buah dapat buah percuma.
umi masak, umi bawak kn bekal sekali..

kenangan ke rumah umi..
umi ajar memasak..
umi cakap ustaz Dahlan lebih suka makan di rumah.
Mak umi amat kagum dgn umi, sbb sesibuk manapun umi, umi akan masak utk ustaz.
& sy lebih2 lagi kagum..
melihatkan kesungguhan & komitmen umi.
pagi itu,
sebelum subuh terjaga & terdengar.. umi & ustaz mengaji bersama..

Bila keputusan UPU, Matrik & IPG keluar..
pesanan terakhir umi;

'kalau nak jaga adik jadilah cikgu, jgn jd arkitek...'

waktu tu.. kalau ikutkan ratio mmg 1:100 saja yang sokong jd arkitek..

alasannya mudah:
1. profesion itu utk lelaki (direject krn gender discrimination,, hu3)
2. x sesuai utk wanita slps bkeluarga (direject ats sbb cita-cita mlebihi kelurga)
3.& byk lg.. & scr konklusinya.. alasan yg bbaur gender difference akan direject..

justifikasi dari umi:
1. employment : ada saudara umi, arkitek- perempuan, tp hny diberi gaji dua bulan pertama.
2. sisters & brothers : arkitek outstation selalu, company mst dkt bndr. kalau nk jaga adik lebih baik jadi cikgu.. kat mana-mana pun ada sekolah..

& waktu tu.. umi berpesan dgn penuh pengharapan,,

'xpe umi, nnt lepas 5 thn jd arkitek, tqah jd pensyarah utk seni bina..'

ya.. dilema..

waktu apply maktab dlu pilih Bio, & kerajaan bg Bi (mana o kat belakang?)
(statistik 2009, application for PPC : 10 thousands who got more than 7As apply, & only 1 thousand got called for the interview.. ratio 1:10, dh mcm KPLI.. huhuhu)..
at least kalau dapat Bio boleh lagi melukis organ & cell..
Kalau dapat Tesl, nak lukis apa? Grammar? Vocab?
Baik terus jadi arkitek.. Nanti boleh buat rumah bentuk bulat..

umi pergi buat selamanya..
& pesanan itu berubah menjadi wasiat.
menyebabkan kaki x mampu lagi melangkah ke UiTM..
langkah terhenti.
sungguh.. perginya umi tiada pengganti.
tapi semangat, kesabaran & kesungguhan umi kekal di hati.
pesanan umi tersemat di hati..

walaupun sebelum itu berjaya meyakinkan abah yang memang amat x stuju..
masih lagi ingat disoal siasat dari serata negeri..
& semuanya jelas x stuju..
tp waktu tu..

sy bukan x nak jd cikgu..
ya..my umi & abah cikgu..
& tanggungjawab cikgu amat banyak dan berat..
terpikulkah?
& sampai sekarang masih lagi tertanya-tanya 'mampukah utk menjadi cikgu..cikgu sebaik umi?'
bkerja bersama umi menjelaskan lagi keadaan yang cukup jelas.
tugas cikgu bukan stakat mengajar.
-mengawal disiplin pelajar.
-memastikan gred pencapaian pelajar meningkat & byk lagi..

yang pasti..
cikgu perlu memikirkan ttg anak didik melebihi dirinya sendiri.. mampukah?

masih lagi kekal di ingatan.
umi yg snts bersemangat ke kelas.
(kelas umi xkan ada sorang pun yg boleh tido & tertido)
umi snts bertenaga.

& umi menyebabkan saya lebih suka BM..

(^_^)


& skrg.. i'm a teacher trainee.. 
walaupun tawaran dari UiTM amat menarik..
4 years without foundation.. enroll the course and get the degree.. fast track..
got the sponsorship after the interview...


tapi realiti x seindah mimpi..

& realiti cikgu-cikgu pelatih..
x ramai yg masuk dgn kerelaan sendiri.
ramai yg cita-citanya nak jd doktor, engineer dll.
yang menyedihkan.. bila ditanya kenapa x buat betul-betul? kenapa ponteng? kenapa & kenapa?
jawabnya : sy dtg bukan dgn kerelaan sdiri.. sy dpaksa sign that agreement.

for me, you yourself that sign that aggreement. So, you shouldn't take that as an excuse. Please be responsible.

Sungguh, telah banyak pendidik yang dijumpai selepas para pendidik di Matri.
& perbezaannya amat ketara..

Semoga Allah merahmati roh umi sentiasa.
Semoga sentiasa tenang di sana...
Semoga kekuatan, kesabaran & ketabahan umi menjadi inspirasi kita semua..

waktu foundation dulu...
bila sesi perkenalkan diri..
madam periakka ada tny ttg cita-cita.
'i wanna be an architect'
& she just said 'u'll fall in love with Tesl'

mungkin sbb dlu selalu rasa.. knp Tesl?
Tesl : sosial.
Mampukah bertahan?

& yg jelasnya..
anda akan dpt bertahan sekiranya anda menerima course yg dberi sbg ilmu, bukan cara hidup.
As a Tesl student x semestinya anda bebas melakukan apa shj..

'yg halal itu jelas & yg haram itu jelas'

Terima kasih umi atas segalanya.. Insha Allah stp yg Allah tentukan adalah yang terbaik..
Doakan sy.. semoga berjaya menjadi pendidik sepertinya..

4 comments:

Nissa' Karimah Binti Wahid said...

tiqah amek architecture boring sebenarnye..asek kene lukis je..hehe
sy berckp berdasarkan pengalaman ~
susah nak bawak diri bila suma org berbeza dari kita ,suruh kita buat perkara yg x termasuk pon dlm bidang architecture .
yang paling rosak skali masa minggu orentasi .

tapi nak buat macam mana sekali melangkah x boleh nak patah balik dah .

atiqah azmi said...

nissa'....
minggu orientasi korg cmna?

ckp ttg pbezaan, bg kmi.. puncanya cuma pbezaan nilai individu, lain cara fikir.. lain cara bkerja.. chaos..

hu3.. seriously sampai skrg msih bharap.. bharap yg dpt lukis hari2.. bharap spy dpt duduk kt kelas seni mcm kat Matri dlu..
tp jd cg pelatih x la teruk sgt.. alhamdulillah masih lg bley melukis n mewarna banner... bley wat mural ramai2 keliling blok.. ada assgnment yg kne wat alat bntu mgajar.. (^_^)

nissa', nnt bila dh jd arkitek jgn lupa tlg design umah kt kmi ye.. nk yg bentuk bulat pny <3

Nissa' Karimah Binti Wahid said...

minggu orentasi teruk junior jd bahn tawa senior.
tiqah i.m on the way nak pi matri ..awak cuti x? ada kat perlis tak?

atiqah azmi said...

ye ke.. cian kt ampa nissa'.. sabar taw.. kmi cuti n bru je g matri :) jumpa areej, dye ckp ampa nk dtg.. bila ye nissa'?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...