Saturday, August 11, 2012

Fear No More (from London to Msia)


Erk....
Olympian a.k.a mereka yang pakar dalam sukan pun boleh rasa macam ni ke? Pertama kali baca rasa macam tak percaya. Bior bebenor... Pergh! Orang hebat kot!
                Lari laju sepantas kilat!
                Sepak sikit terus je STRIKE!!
                Badan fleksibel tahap tak ingat dunia!
Hebat! Hebat! Memang mereka luar biasa best! Lain la kalu kita yang tahap biasa-biasa ni. Phew~

Tapi tu la.. fikir punya fikir... Konklusinya mudah je: mereka pun asalnya manusia biasa. Punya hati punya rasa. Sebab tu la Encik Victor Thompson selaku ahli psikologi bagi bidang sukan yang bertanggungjawab merawat mereka boleh keluarkan statement macam kat atas. Menurut  kajian, mereka ini juga lebih berisiko untuk mengalami penyakit kemurungan,  penyakit-penyakit yang berkaitan dengan mental, cenderung untuk membunuh diri, melakukan penyalahgunaan dadah dan mengalami eating disorder selepas pencen dari bidang sukan berbanding populasi masyarakat umum (The Star, 10 August 2012). Puncanya? Peralihan kehidupan daripada individu yang amat aktif kepada individu biasa.

Fear no more!! Seriously, this is a public shoot straight to the head untuk diri sendiri. Juga, copy and paste guna gam cap gajah beribu juta kali ayat; “you are your own worst critics” tepat atas dahi. Bila rasa amat low self esteem plus inferiority complex tak kena tempat. Bila orang lain kata; “cantik” “ok dah tu” “tak nampak cuak pun” “la, boleh je tadi” “awesome!” “boleh buat punya” “Result ok je kan before this?” Waktu tu  berkelip-kelip statement “why did others believe more in yorself  compared to you?”

Tak kisah la tentang study yang hyper punya susah atau bab-bab design yang amat best. That feeling of worriness still there. Ingat lagi kata-kata mak cik yang awesome: “yang penting itu sememangnya produk, tapi yang lebih penting itu USAHA. Allah nilai sejauhmana USAHA kita. Jadi, sebagai hambaNya tangggungjawab kita adalah untuk melaksanakannya dengan cara yang TERBAIK.” Maka, pesanan buat diri: buat yang TERBAIK. Memang Allah dah pilih untuk masuk course yang berselirat wayar dan neuron bila berfikir, lagi-lagi bila nak settle down semua assignments dan face-to-face dengan exam berantai dan berangkai. Memang Allah tak pilih untuk berada dalam course design yang sangat amat BEST. Juga, tak perlu rasa inferior bila compare design sendiri yang serba serbi kurang berbanding designer-designer yang superb. Bak kata Ustazah Ainal, “aci la depa punya cantik, dah memang depa dok dalam bidang tu.” Sewajibnya rasa BERSYUKUR dan BERTERIMA KASIH sebab Allah hadirkan mereka-mereka yang baik hati yang tak jemu tolong komen, tolong memeningkan kepala tengok design yang tak selari dengan tema, tolong cadangkan itu dan ini serta tolong tunjukkan begitu dan begini..

See, Allah tu MAHA BAIK kan?
Juga, sungguh AWESOME!!
          
      Maka, MOU dengan diri sendiri. Sila jangan bunuh diri dan mati sebelum waktunya. Bak kata abah, rasa-rasa yang negatif itu memanggil-manggil frekuensi negatif. Tukar masuk rasa-rasa positif. Terus frekuensi positif datang beramai-ramai. Fear no more! Just chill & do it!

(maaf kepada encik-encik,  puan-puan serta kakak-kakak juga sahabat-sahabat yang request designnya belum siap. Designer tak bertauliah tetiba stuck. But then, it is a relieve that she finally manage to do her own self-reflection. Sila tolong doakan saya (^_^) sure dapat topup pahala saudara dan saudari punya! Hehe..)

Till then, happy fasting, do your BEST for the third phase of this holy month.
Surely, we will miss it like crazy ^^

Credit to the article entitled  "Retiring athletes don't know what to do" via The Star 10 August 2012.



2 comments:

[ n_akn ] said...

'kakak-kakak'...nak terasa boleh? hek3..

Sori iqah..take ur time..
But then, very nice article..for me to reflect myself too.. :D

Nazmi Studio said...

kakak pengarah, sorry jgak sbb terlambat. serious, kena usaha lbh lg ni :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...